PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W BRAMCE
WIZJA SZKOŁY: Przez integralne podejmowanie nauczania i wychowania uczeń: ü jest wszechstronnie wykształcony, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, jest ciekawy świata, wrażliwy na dobro, prawdę i piękno. Staje się odpowiedzialny za swoje słowa i czyny; ü szanuje zdrowie i życie swoje jak innych ludzi, dostrzega problemy pokrzywdzonych przez los; ü jest człowiekiem kulturalnym, uczciwym, ambitnym – żądnym sukcesu; ü ma poczucie własnej wartości i nie ulega negatywnym wpływom; ü jest tolerancyjny, asertywny, empatyczny; ü dba o bezpieczeństwo własne i innych; ü jest patriotą. ODDZIAŁ „0” CELE OGÓLNE – ZAKRES WSTĘPNY – PIERWSZE ELEMENTY I. Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej. II. Dziecko zna normy właściwego zachowania i postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami. III. Dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych.
METODY PRACY ü gry i zabawy, ü rozmowy, ü twórczość plastyczna i artystyczna dziecka, ü scenki improwizowane.
FORMY PRACY ü praca w grupie, ü praca indywidualna, EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH 1. Dziecko ma poczucie przynależności do grupy jako jej ważne ogniwo, chce i wyraża potrzebę działania w niej. 2. Współtworzy i respektuje normy grupowe. 3. Umie pracować nad sobą i ma motywację pracy z grupą. 4. Wyrywkowo stosuje zwroty grzecznościowe. 5. Zna symbole narodowe, regionalne i wie, jak się wobec nich zachować. 6. Umie okazać szacunek dla ludzi również odmiennych pod różnymi względami, np. niepełnosprawnych i stara się ich nie urazić swoim zachowaniem . 7. Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje. 8. Potrafi opanować swoje niezadowolenie i agresję. KLASY I-III CELE OGÓLNE I. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia. II. Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych. III. Umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów. METODY PRACY ü gry i zabawy, ü dyskusje na forum grupowym, ü rozmowy, ü twórczość artystyczna dziecka, ü wycieczki tematyczne, ü dramy,
FORMY PRACY
ü praca w grupie, ü praca indywidualna, PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY PIERWSZEJ CEL WYCHOWANIA: DZIECKO MA POCZUCIE PRZYNALEŻNOŚCI DO ZESPOŁU KLASOWEGO. Efekt działań wychowawczych: 1. Uczeń ma poczucie przynależności do klasy. 2. Wyraża potrzebę, chce działać w grupie rówieśniczej i wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy. 3. Zna i przestrzega normy postępowania w różnych sytuacjach.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY DRUGIEJ CEL WYCHOWANIA: DZIECKO ZNA NORMY DOBREGO ZACHOWANIA W RÓŻNYCH SYTUACJACH. Efekt działań wychowawczych: 1. Poznaje zwroty grzecznościowe. 2. Szanuje rówieśników, młodszych i dorosłych. 3. Postępuje według przyjętych zasad dobrego wychowania. 4. Zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY TRZECIEJ
CEL WYCHOWANIA: DZIECKO UMIE ZACHOWAĆ SIĘ W SYTUACJACH TRUDNYCH.
Efekt działań wychowawczych: 1. Jest świadome swoich praw. 2. Wie, do kogo zwrócić się o pomoc. 3. Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i umie na nie reagować.
WIZJA ABSOLWENTA KLASY TRZECIEJ.
Absolwent klasy trzeciej szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w najbliższym otoczeniu, domu i szkole. Lubi szkołę i lubi się uczyć. Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w życiu codziennym. W kontaktach z ludźmi stosuje podstawowe zasady związane z komunikowaniem się. Formułuje pytania i poszukuje na nie odpowiedzi. W swoim zachowaniu prezentuje pozytywne nastawienie do życia.
Jest otwarty. Współpracuje z osobami dorosłymi w swej codziennej aktywności. Przyjmuje uwagi i sugestie w związku z popełnianymi błędami. Jest gotów podejmować działania w sposób planowany. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie prezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Nawiązuje przyjazne kontakty z innymi i akceptuje ich odmienność
Jest odpowiedzialny. Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania, przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań
Jest ciekawy świata. Chętnie korzysta z poznanych źródeł wiedzy i obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągnąć proste wnioski ze swoich obserwacji. Jest rozważny. Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny osobistej. Potrafi je stosować w typowych czynnościach.
Jest prawy. Stosuje się do norm obowiązujących w jego otoczeniu. Rozróżnia się zachowania złe i dobre. Rozumie obowiązek podejmowania tych ostatnich.
KLASY IV – VI
CELE OGÓLNE I. Wspieranie wszechstronnego rodzaju rozwoju ucznia. II. Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej ucznia i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych. III. Dalsze umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów.
FORMY REALIZACJI ü gry i zabawy, ü dyskusja, ü dramy, ü twórczość techniczna i artystyczna dziecka, ü wycieczki turystyczno krajoznawcze i tematyczne, ü scenki rodzajowe, ü kary i nagrody, PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY CZWARTEJ
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ WIE, JAK KOMUNIKOWAĆ SIĘ Z RÓWIEŚNIKAMI I DOROSŁYMI.
Efekty działań wychowawczych: 1. Otwarcie wyraża swoje sądy, oczekiwania i prośby. 2. Umie i wykorzystuje zasady aktywnego słuchania. 3. Stosuje zwroty grzecznościowe i zasady dobrego zachowania. 4. Ma świadomość wpływu zagrożeń współczesnego świata.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY PIĄTEJ
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ ZNA SWOJE SŁABE I MOCNE STRONY.
Efekty działań wychowawczych: 1. Obserwuje swoje zachowanie w różnych sytuacjach. 2. Jest świadomy własnych zalet i wad. 3. Umie oceniać wzorce zachowań ich wpływ na kształtowanie swojej osoby. 4. Chce i potrafi się pozytywnie zaprezentować.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY SZÓSTEJ
CEL WYCHOWANIA: UCZEŃ POTRAFI PLANOWAĆ DZIAŁANIE I PRZEWIDZIEĆ JEGO EFEKT.
Efekty działań wychowawczych: 1. Potrafi określić cele i dąży do ich osiągnięcia. 2. Analizuje swoje działanie i zmienia je według potrzeb. 3. Przewiduje swoje zachowanie i potrafi dostosować je do sytuacji. 4. Dokonuje samokontroli i samooceny.
SZKIC IDEAŁU WYCHOWAWCZEGO
Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi. Traktuje naukę jako coś oczywistego, czasem nawet atrakcyjnego, choć na ogół nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego.
Jest otwarty. Wykorzystuje możliwości, jakie stwarza mu dom i szkoła. Rozumie, choć nie znaczy to, że przyjmuje z entuzjazmem ograniczenia wynikające z jego wieku. Chętnie i skutecznie nawiązuje komunikację, prezentuje swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Uczy się korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych. W grupie potrafi działać zgodnie z obowiązującymi w niej zasadami.
Jest odpowiedzialny. Stara się przewidzieć skutki swoich działań, wykorzystuje wcześniejsze doświadczenie i gotów jest ponosić konsekwencje swoich czynów. Napotykając na problem, stara się go rozwiązać. Działając w grupie, poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
Jest ciekawy świata. Chętnie gromadzi wiadomości, korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo – skutkowe. Stara się poszerzać swoją wiedzę, jest aktywny umysłowo – na ogół się nie nudzi.
Jest rozważny. Zna zagrożenia związane z życiem w swoim środowisku; modyfikuje swoje zachowanie w ich przewidywaniu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.
Jest prawy. Rozróżnia dobre i złe uczynki w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.
Jest tolerancyjny. Rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i rozumieć go.
Jest punktualny. Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem, planuje swoje zajęcia. Szanuje swój czas i innych ludzi.
KALENDARZ DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
W szkole funkcjonują klasowe plany wychowawcze. Dążymy do ich spójności z Programem Wychowawczym. |