Cele i zadania
|
Formy realizacji
|
Osoby przekazujące treści
|
Termin realizacji
|
■ Uświadomienie potrzeby oraz wdrażanie uczniów do bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.
■ Zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
■ Odpowiednie zachowanie się w drodze do szkoły i ze szkoły.
|
- dyżury nauczycieli na terenie szkoły
- godziny wychowawcze
- pogadanki – bawimy się bezpiecznie, moje zachowanie w szkole i poza nią, nie ufam obcym, bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły itp.
- spotkania z policjantami
|
wychowawcy, nauczyciele,
policjant, pedagog szkolny
|
cały rok zgodnie z planami wychowawczymi
|
■ Kształtowanie podstawowych wartości społecznych:
● poszanowanie godności każdego człowieka,
● pomoc innym
● komunikacja werbalna i niewerbalna,
● przyjaźń i koleżeństwo,
● szacunek dla życia i zdrowia,
● rodzina, ojczyzna.
|
- godziny wychowawcze (pogadanki, inscenizacje, dramy, gry i zabawy integracyjne, inne)
- udział w akcjach charytatywnych organizowanych na ternie szkoły – „GÓRA GROSZA”, „WIELKA ORKIESTRA …” itp.
- rozmowy na temat współczesnych autorytetów i bohaterów
- spotkania z interesującymi ludźmi
- konkursy
|
wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, PCK
|
cały rok zgodnie z planami wychowawczymi
|
■ Zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji (fizycznej i słownej) wśród uczniów
■ Sposoby radzenia sobie ze stresem. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, niebezpiecznych.
■ Uczenie się tolerancji.
■ Kształtowanie zachowań asertywnych.
■ Wdrażanie uczniów do poszanowania cudzej pracy i cudzej własności.
|
- zwracanie uwagi na zachowanie się uczniów w czasie lekcji, przerw, imprez i wycieczek szkolnych
- ankiety
- rozmowy z uczniami przejawiającymi agresywne zachowanie
- współpraca z rodzicami
- zajęcia socjoterapeutyczne
- godziny wychowawcze
- rozmowy i zajęcia z pedagogiem
- współpraca z PPP w Morągu
|
wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny, opiekun świetlicy socjoterapeutycznej,
pracownicy PPP
|
cały rok zgodnie z planami wychowawczymi
|
■ Uświadomienie uczniom niebezpieczeństwa związanego z zażywaniem narkotyków, paleniem papierosów, piciem alkoholu.
■ Kształtowanie zachowań asertywnych – „sztuka odmawiania”- dziękuję nie piję, dziękuję nie palę, dziękuję nie biorę.
■ Telewizja, Internet, telefon komórkowy – czy mogą być groźne?
|
- godziny wychowawcze
- zajęcia przedmiotowe
- spotkania ze specjalistami
- wykorzystywanie programów profila –ktycznych
- konkursy
|
pedagog, nauczyciele, wychowawcy, opiekun świetlicy socjoterapeutycznej,
Biuro Pełnomocnika Burmistrza d.s. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
|
cały rok
zgodnie z planami wychowawczymi
|
■ Zapobieganie przemocy i agresji w rodzinie.
|
- obserwacja ucznia
- poznanie warunków życia rodzinnego ucznia – ankiety, wywiady
- reagowanie na wszelkie przejawy przemocy w rodzinie
- organizowanie pomocy doraźnej i psychologiczno - pedagogicznej
|
dyrektor, pedagog, wychowawcy, MOPS
opiekun świetlicy socjoterapeutycznej,
Biuro Pełnomocnika Burmistrza d.s. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punkt Konsultacyjny dla Ofiar Przemocy
|
cały rok
|
■ Promowanie zdrowego stylu życia przez:
● planowanie dnia,
● odpowiednie odżywianie się,
● dostosowanie ubioru do pory roku i pogody,
● utrzymywanie higieny osobistej,
● pokazanie ucz. ciekawych i aktywnych form spędzania czasu wolnego
|
- kształtowanie postawy prozdrowotnej
- uświadomienie wartości zdrowego stylu życia oraz potrzeby troszczenia się o siebie – godz. wychowawcze, lekcje wychowania fizycznego i przy-rody
- ciekawe formy spędzania czasu wolnego – gry i zabawy, konkursy, wycieczki, zajęcia sportowe, imprezy szkolne i klasowe
|
pielęgniarka, wychowawcy, nauczyciele
|
cały rok
zgodnie z planami wychowawczymi
|
■ Kształtowanie odpowiedniej postawy oraz wdrażanie uczniów do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi:
● z dorosłymi, rodzicami, nauczycielami,
● z rówieśnikami
|
- dawanie przykładu przez nauczycieli
- godziny wychowawcze
- udział uczniów w różnych imprezach szkolnych i klasowych
|
nauczyciele
|
cały rok
|
■ Pomoc uczniom sprawiającym kłopoty wychowawcze
|
- rozmowy z uczniami i rodzicami
- spotkania ze specjalistami: psycho- logiem, pedagogiem
- zajęcia integracyjne
|
wychowawcy, pedagog
opiekun świetlicy socjoterapeutycznej,
pracownicy PPP
|
cały rok
|
■ Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów mających trudności w nauce i inne deficyty rozwojowe
■ Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym
|
- zajęcia rewalidacyjne
- zajęcia wyrównawcze
- dostosowanie programu dydakty- cznego do poziomu intelektualnego ucznia
- wyrównywanie braków rozwojowych ucznia
|
dyrektor, wychowawcy, pedagog,
pracownicy PPP
|
cały rok
|