Dokumenty
Szkolny system badania osiągnięć edukacyjnych uczniów
w Szkole Podstawowej w Bramce w latach 2008 - 2014
Na podstawie rozporządzenia MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r.(z późniejszymi zmianami) w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2004 r.Nr 89, poz.329)
Cel główny:
Ø Ocena i analiza efektów działalności dydaktycznej szkoły.
Cele szczegółowe:
a) Diagnozowanie wybranych umiejętności uczniów.
b) Badanie efektów kształcenia.
c) Ujednolicenie procedur badania osiągnięć.
1. Badanie umiejętności ponadprzedmiotowych
1.1 Plan badania.
1.2 Wykaz badanych umiejętności w klasachI- III.
1.3 Wykaz badanych umiejętności w klasach IV-VI.
2. Badanie umiejętności specyficznych:
2.1 Plan badania w klasach I- III.
2.2 Plan przedmiotowego badania w klasach IV-VI.
3. Badanie umiejętności kluczowej:
3.1 Plan badania w klasach I-VI.
Plan badania umiejętności ponadprzedmiotowych
Terminy
Cele
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Badani
|
Terminy realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Uwagi
|
Budowanie procedur w zakresie badania osiągnięć edukacyjnych.
Planowanie, systematyczne gromadzenie informacji o aktualnym poziomie i postępach edukacyjnych uczniów. Analiza i ocena efektów dydaktycznych szkoły. Systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły.
|
Zastosowanie standaryzowanych narzędzi
|
Testy ponadprzedmiotowe -kartoteki, modele oceniania, kryteria oceniania.
|
Klasy
I – VI
|
|
Wychowawcy
|
|
|
Obiektywne zbieranie informacji.
|
Przeprowadzenie testów
|
Klasy
I – VI
|
Październik - kl. IV
Styczeń – kl. VI
Luty – kl. V
Kwiecień – kl. I – III
Kwiecień – kl. VI
|
Wychowawcy
|
Styczeń kl.VI – próbny egzamin kompetencji
|
|
Uzyskanie informacji o poziomie w zakresie badanych umiejętności.
Porównywanie wyników osiąganych w kolejnych latach.
|
Sprawdzanie arkuszy testowych, opracowywanie wyników badań, sformułowanie wniosków. Zestawienie wyników osiągnięć w kolejnych latach- analiza poziomu wiedzy uczniów.
|
Klasy
I – VI
|
Po przeprowadzonych badaniach (około 3 tyg.) raporty.
|
Wychowawcy
|
Przedstawienie zestawień i analiz w formie raportu na posiedzeniach Rady
Pedagogicznej.
|
|
Zaplanowanie działań wspierających rozwój ucznia- osiąganie coraz lepszych wyników w nauce
|
Nauczyciele udoskonalają swój warsztat pracy, co wpływać ma na poprawę jakości pracy
|
Klasy
I - VI
|
Rady Pedagogiczne na koniec roku szkolnego.
|
Wychowawcy
|
Przedstawienie planu działań na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
|
|
Uzyskiwanie przez uczniów i ich rodziców informacji zwrotnej
|
Zakomunikowanie wyników uczniom i ich rodzicom
|
Klasy
I – VI
|
Zebrania z rodzicami – na bieżąco.
|
Wychowawcy Dyrektor
|
|
1.1 Plan badania umiejętności ponadprzedmiotowych w klasach I - III
Wykaz umiejętności
Standard
|
Sprawdzane umiejętności
|
Klasa I
|
Klasa II
|
Klasa III
|
Uwagi
|
3.4
|
Wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów.
|
Argumentuje w oparciu o własne obserwacje, doznania i doświadczenia
|
Argumentuje w oparciu o fragment wybranej lektury.
|
Argumentuje w oparciu o prosty tekst popularno-naukowy.
|
|
3.5g
|
Opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą innego rysunku.
|
Prosty rysunek.
|
Oś liczbowa.
|
Drzewo.
|
|
3.9.2
|
Ocenia sensowność otrzymanych wyników.
|
W oparciu o własne doświadczenia.
|
Dokonuje sprawdzenia za pomocą odwrotnych działań.
|
Dokonuje sprawdzenia z warunkami zadania (szum
informacyjny).
|
|
5.4
|
Planuje i wykonuje obliczenia z użyciem kalkulatora.
|
Wykonuje proste obliczenia.
|
Wykonuje obliczenia na liczbach trzycyfrowych.
|
Uwzględnia kolejność wykonywanych działań.
|
|
5.7.2
|
Wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi jak wykorzystać proste urządzenia techniczne.
|
Lampka.
|
Suszarka.
|
Robot kuchenny.
|
|
1.2 Plan badania umiejętności ponadprzedmiotowych w klasach IV - VI
Wykaz umiejętności
Standard
|
Sprawdzane umiejętności
|
Klasa IV
|
Klasa V
|
Klasa VI
|
Uwagi
|
3.4
|
Wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów.
|
Ocenia postępowanie bohatera – Pinokio.
|
Argumentuje w oparciu o utwór poetycki.
|
Argumentuje w oparciu o przeczytaną lekturę.
|
|
3.5g
|
Opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą innego rysunku.
|
Oś liczbowa.
|
Mozaika (pole powierzchni).
|
Objętość.
|
|
3.9.2
|
Ocenia sensowność otrzymanych wyników.
|
Dokonuje sprawdzenia za pomocą odwrotnych działań.
|
Dokonuje sprawdzenia za pomocą odwrotnych działań.
|
Dokonuje sprawdzenia z warunkami zadania (szum
informacyjny).
|
|
5.4
|
Planuje i wykonuje obliczenia z użyciem kalkulatora.
|
Uwzględnia kolejność wykonywanych działań.
|
Uwzględnia kolejność wykonywanych działań.
|
Uwzględnia kolejność wykonywanych działań.
|
|
5.7.2
|
Wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi jak wykorzystać proste urządzenia techniczne.
|
Kompas.
|
Mikroskop.
|
Komputer.
|
|
2.1 Plan badania w kasach I - III
Cele
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Badani
|
Termin realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Uwagi
|
Ciągłe doskonalenie umiejętności sprawnego czytania i jakości pracy nauczyciela. Analizowanie i ocena poziomu techniki głośnego czytania i rozumienia tekstu jako punktu wyjścia dla realizacji programu. Planowanie i systematyczne gromadzenie informacji o poziomie sprawności czytania uczniów oraz przyroście w/w osiągnięć.
|
Zastosowanie standaryzowanych narzędzi do badania poziomu techniki czytania.
|
Test Puśleckiego do badania techniki czytania
|
Klasy I - III
|
maj – kl. I
wrzesień i maj –
kl. II i III
|
Wychowawcy
|
Kl. I – badanie w maju
- diagnoza pedagogiczna
|
|
Zastosowanie niestandaryzowanych narzędzi do badania rozumienia czytanego tekstu.
|
Fragmenty tekstów popularnonaukowych.
|
Klasy I - III
|
Maj
|
Wychowawcy
|
|
|
Zbieranie informacji.
|
Przeprowadzanie diagnoz
|
Klasy I - III
|
Wrzesień/maj
|
Wychowawcy
|
|
|
Porównywanie wyników osiąganych przez uczniów na kolejnych etapach oraz uzyskiwanie informacji o postępach uczniów.
|
Opracowywanie wyników badań i wyciąganie wniosków. Porównywanie wyników w kolejnych latach.
|
Klasy I - III
|
Wrzesień/maj
systematyczne monitorowanie
|
Wychowawcy
|
Przedstawienie zestawień i analiz na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
|
|
Planowanie działań prowadzących do dalszego rozwoju ucznia.
|
Podnoszenie jakości pracy nauczyciela i uczniów:
- modyfikowanie planów wynikowych i metod pracy,
- zajęcia z głośnego czytania,
- objęcie opieką uczniów z trudnościami.
|
Klasy I - III
|
Wrzesień/maj
systematyczna ewaluacja
|
Wychowawcy
|
Przedstawienie zestawień i analiz oraz planu działań na posiedzeniach Rady Pedagogicznej
|
|
Uzyskiwanie przez uczniów i rodziców informacji zwrotnej.
|
Komunikowanie wyników diagnozy uczniom i rodzicom.
|
|
systematycznie
|
Wychowawcy
|
Systematycznie na bieżąco
|
Spodziewane efekty:
Ø Podwyższenie poziomu umiejętności czytania uczniów,
Ø Lepsze postępy w nauce uczniów na wyższych szczeblach nauczania,
Ø Pełniejsze zrozumienie tekstów literackich,
Ø Podnoszenie kultury językowej, wzbogacanie słownictwa, utrwalanie poprawnych struktur składniowych,
Ø Doskonalenie sprawności artykulacyjnej (logopedia).
2.2 Plan przedmiotowego badania w klasach IV-VI
Cele
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Badani
|
Termin realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Uwagi
|
Budowanie procedur w zakresie badania osiągnięć edukacyjnych. Planowanie i systematyczne gromadzenie informacji o aktualnym poziomie i postępach edukacyjnych uczniów. Analiza i ocena efektów dydaktycznych szkoły. Systematyczne podnoszenie i jakości pracy szkoły
|
Opracowanie technik i narzędzi badawczych
|
Skonstruowanie testów, kart pracy, kryteriów oceniania
|
Klasy
IV – VI
|
listopad
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów
|
|
|
Obiektywne zbieranie informacji. Sprawdzane umiejętności:
Informatyka-
- opracowywanie, za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków i motywów.
Język niemiecki/angielski-
- rozumienie ze słuchu.
Sztuka-
- słuchanie muzyki w kontekście pojęć muzycznych i znajomość najważniejszych pieśni narodowych.
Wychowanie fizyczne- doskonalenie sprawności ucznia i jego rozwoju psychomotorycznego.
Technika-
-bezpieczne poruszanie się uczniów w ruchu drogowym jako pieszych, pasażerów i rowerzystów.
|
Karta pracy
Karta pracy
Karta pracy
Test Zuchowy
Karta obserwacji
|
Kl. V – VI
Kl. IV – VI
Kl. IV – VI
Kl. IV – V
Kl. IV – VI
|
2009/2011
Marzec/kwiecień
2009/2011
Marzec/kwiecień
2009/2011
Marzec/kwiecień
Maj/czerwiec
2009/2011
Marzec/kwiecień
|
Nauczyciel informatyki
Nauczyciel języka niem. i ang.
Nauczyciel sztuki
Nauczyciel wychowania fizycznego
Nauczyciel techniki
|
|
|
Uzyskanie informacji o poziomie i postępie w zakresie badanych umiejętności.
Porównywanie wyników osiągnięć w kolejnych latach.
|
Opracowanie wyników badań, sformułowanie wniosków.
Zestawienie wyników osiągnięć edukacyjnych w kolejnych latach – analiza poziomu i przyrostu osiągnięć uczniów.
|
Kl. IV - VI
|
Opracowanie dokumentów z przeprowadzonych badań w postaci raportu w ciągu 2 tygodni.
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
|
Przed-stawienie zestawień, analiz i raportu na posiedzeniu RP
|
|
Zaplanowanie działań wspierających rozwój ucznia – wskazania edukacyjne do dalszej pracy z uczniem w obszarze poszczególnych przedmiotów.
|
Wypracowanie przez nauczyciela systemu pracy zapewniającego rozwój każdego ucznia: zmodyfikowanie planów, metod i form pracy.
|
|
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
|
Przedstawienie planu działań na posiedzeniu RP.
|
|
Uzyskanie przez uczniów i ich rodziców informacji zwrotnej.
|
Zakomunikowanie wyników uczniom i ich rodzicom.
|
|
Zebrania z rodzicami – koniec roku szkolnego.
|
Wychowawcy Dyrektor
|
|
3. 1Plan badania umiejętności kluczowej w klasach I – VI w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Badani
|
Termin realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Uwagi
|
Budowanie procedur w zakresie badania osiągnięć edukacyjnych. Planowanie, systematyczne gromadzenie informacji o aktualnym poziomie i postępach edukacyjnych uczniów. Analiza i ocena efektów dydaktycznych szkoły. Systematyczne podnoszenie i jakości pracy szkoły
|
Opracowanie technik i narzędzi badawczych
|
Testy, karty pracy, karty obserwacji, karta samooceny dla ucznia.
|
Kl. I - VI
|
Listopad - styczeń
|
Zespół
|
|
|
Obiektywne zbieranie informacji
|
Przeprowadzenie badań
|
Kl. I - VI
|
Co roku w lutym.
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
|
|
|
Pozyskiwanie informacji o poziomie wiedzy i postępie w zakresie badanych umiejętności
Porównywanie wyników uzyskiwanych przez uczniów na poszczególnych etapach nauki
|
Opracowanie wyników badań i wyciąganie wniosków
Zestawianie wyników osiągnięć edukacyjnych w kolejnych latach. Analiza poziomu i postępów uczniów
|
Kl. I – VI
|
Pierwszy tydzień marca.
Drugi tygodnie marca.
|
Zbiorcze zestawienie wyników – nauczyciele poszczególnych przedmiotów, raporty – wychowawcy.
|
Przedstawienie zestawień , analiz i raportów na posiedzeniach RP
|
|
Planowanie działań zapewniających stymulację rozwoju ucznia i wskazywanie drogi do dalszej pracy.
|
Stworzenie przez nauczyciela takich warunków zapewniających maksymalny rozwój ucznia
|
Kl. I - VI
|
Na bieżąco – uwzględniając wyniki badań.
|
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów (ewaluacja).
|
Przedstawienie działań na RP.
|
|
Uzyskiwanie przez ucznia i jego rodzica informacji zwrotnej
|
Zakomunikowanie wyników diagnozy uczniom ich rodzicom
|
|
|
Dyrektor Wychowawcy
|
Przedstawienie wyników na spotkaniach z rodzicami.
|